Modrá barva v interiéru
Je svěží, elegantní a v některých tónech trochu chladná. Vyvolává pocit uvolnění, ticha a soustředění. To je dostatek důvodů, proč ji zvolit, nemyslíte?
Ohlédneme-li se do historie, nejužívanější nátěrovou hmotou bylo vápenné mléko, které se připravovalo zředěním odleželé vápenné kaše vodou (je to řídká suspenze hydroxidu vápenatého ve vodě). Hydroxid vápenatý během zasychání nátěru reaguje se vzdušným oxidem uhličitým za tvorby uhličitanu vápenatého, který se stane pojivem nátěru. Ale k naší modré. Ta se kdysi právě přidávala do vápenného mléka.
Oblíbená šmolka
Ottův slovník naučný (1906) uvádí: „Šmolka slove druh silně modrého, na jemný prášek rozemletého skla, jehož se užívá k modření bílého papíru a prádla i k malbě stěn a porculánu, tím spíše, poněvadž ani na vzduchu ani na ohni se nemění… V novější době namnoze vytlačena z užívání lacinějším ultramarinem.“Šmolka se často užívala k dekorativním nátěrům exteriérovým i interiérovým. Z dobových pramenů se dokonce dozvídáme, že v 19. století se touto proslulou barvou natíraly vesnické domy a vnitřky kapliček tak hojně, že se šmolková modř stala označením pejorativním, sprostou barvou.
Čistě vápenný nátěr však nemíval dobrou trvanlivost. Pro zlepšení životnosti se proto vylepšoval modifikačními přísadami, které zvyšovaly jeho přídržnost k podkladu a snižovaly jeho nasákavost, což bylo zejména u soklů opatřených šmolkou velmi důležité. Historicky nejznámějšími přísadami jsou kasein a lněný olej či fermež. Novodobě se k modifikaci vápenných nátěrů používají akrylátové disperze.
Těžko zachytitelný je přechod od šmolky k umělému ultramarinu. Oba materiály se běžně v obchodech mísily. Ještě v 50. a 60. letech minulého století některé vesnice na Moravě a na Slovensku zářily všemi odstíny od bleděmodrého až po tmavý ultramarinový.
______________________________________________________________________
Další články Speciálu Barvy v interiéru:
Využijte tónovací barvy
Barvy na výsluní
Nudí vás bílá? Objevte barvy
Jak vybírat barvy do interiéru
________________________________________________________________________
Hrátky s blankytem
Současnost nám v modré nabízí nepřeberné možnosti. Každý výrobce barev má širokou škálu, stačí ukázat prstem, nebo si vytvořit svoji směs. Výtvarníci mají v tomto směru samozřejmě větší představivost. A tak vám nabízíme velmi sympatickou modrou, kterou v jemnějších či sytějších tónech použil ve své hospůdce ve Veletíně Mirek Pejša.
„Používám Primalex plus a přidávám tekuté barvy – modrou, hnědou, okr a trochu žluté. Nejdříve světlý odstín na stěny, potom sytější na pec. Na míchání barev používám s úspěchem vyřazený kuchyňský ruční mixér,“ prozradil nám. Kdo by v tom blankytu všechny zmíněné odstíny hledal!
Architekt Václavek z Valdeku v severních Čechách, rovněž velký milovník modré, na to šel jednodušší cestou. Tak dlouho přidával do Primalexu plus tekutou modrou, až dostal ten „svůj“ odstín.
A já jsem při vytváření modré stěny, kterou vidíte na snímku, měla cestu ještě více usnadněnou. V obchodě pro kutily jsem koupila barvu, která už obsahovala bělavou sádrovou „pěnu“, s níž se jednoduchými pohyby speciálního širokého štětce dají dělat kouzla.
Kam modrou použít
Povězme si však ještě pár slov o tom, kam který odstín použít. Světlá modrá působí vzdušně, lehce a vyvolává pocit volného prostoru. Nesmíme zapomínat, že má i zklidňující účinek. Pokud tedy chcete přidat bleděmodrou vzdušnost své kuchyňce, počítejte s tím, že poněkud snižuje tepovou frekvenci a chuť k jídlu. Ovšem na druhou stranu odhání mouchy a hmyz, což je právě na venkovské chalupě velmi prospěšné.
Světlemodrá se hodí také do místností, kam se nedostane moc světla. Je vhodná pro haly, předsíně, komory, koupelny, ložnice i do odpočinkových částí obývacích prostorů. Je pěkná jako pozadí pro moderní zařízení, ale pastelové tóny se hodí i ke klasickému nábytku.
A co tmavě modrá? Ta naopak vyvolává pocit napětí a zmenšuje prostor. Námořnická modř se hodí spíše jen na doplňky nebo malé části interiéru.
TEXT: MARIE RUBEŠOVÁ
FOTO: MARTIN MAŠÍN, ANTONÍN VODÁK, MARTINA LŽIČAŘOVÁ, JAROSLAV HEJZLAR, ZDENĚK ROLLER A AUTORKA