U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
NA CHALUPU S NÁKLADEM
Kategorie: Auto | Autor: JIŘÍ SVOBODA
Jednou za čas potřebujeme přepravit nějaký ten větší náklad. Třeba stavební materiál nebo skříň, či jen horská kola. Tehdy přichází vhod přívěsné vozíky a střešní nosiče i boxy.
Velmi důležité je však vědět, že jízda s přívěsem nebo s naloženým střešním nosičem a boxem má svá specifika, která by měl každý řidič znát.
Fenomén přívěsů
Přívěsy jsou u nás velmi oblíbené. Ve většině případů se jedná o přívěs, který je nebrzděný. Pamatujme na to, že čím je náš vůz lehčí a slabší, tím více je jízda přívěsem ovlivněna. Pokud vezmeme jako příklad u nás nejběžnější škodovku (například Felicii či Fabii), pak si uvědomme, že tento vůz smí táhnout nebrzděných zhruba 400 kg. Ve většině případů váží sám přívěs 150 kg, takže pokud naložíme šest pytlů cementu, jsou již nadměrnou zátěží. Informaci, jaký přívěs můžeme táhnout, zjistíme z technického průkazu vozidla, kde máme zapsány hodnoty hmotností brzděného a nebrzděného přívěsu.
Na trhu jsou nabízeny různé typy přívěsných vozíků. Podle toho, na co je budete potřebovat, ale také podle toho, za jakým vozem je budete tahat, můžete vybírat z nabídky jednonápravových, dvounápravových, brzděných i nebrzděných. Dále také s nejrůznějšími nástavbami, zakrytím plachtou, v řadě modifikací a s různými rozměry ložné plochy. Pro jednotlivé typy vozidel jsou pak určena tažná zařízení, která jsou schvalována pro provoz na silnicích, obdobně je tomu tak u závěsných zařízení, která jsou včetně elektrických přípojek typizovaná a schválená do provozu. Za uložení nákladu je plně odpovědný řidič. A to nejen toho na střeše, ale také toho uvnitř vozu a případně i za ním.
Neměli bychom zapomínat ani na to, že i příliš vysoký, byť lehký náklad výrazně zvyšuje aerodynamický odpor vozu, který je pak velmi citlivý na boční vítr či aerodynamický tlak, vznikající, pokud nás předjíždí například kamion nebo autobus. Měli bychom proto vždy s nákladem na střeše jet pomalu a opatrně. Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností – tedy s prodlouženou brzdnou dráhou či zhoršenou akcelerací. Již při nakládání bychom měli nejtěžší věci dávat co nejníže, na podlahu vozu či zavazadlového prostoru, na zahrádku pak předměty lehčí, abychom těžiště neumístili příliš vysoko. Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety – přesně podle údajů v návodu k obsluze.
Nabídka je široká
Nosič vybírejte vždy pro značku a model právě toho vašeho vozidla. A když již máme nosič na střeše, tak k němu můžeme jednoduše přidat další příslušenství (nosič kol, střešní box apod.).
Celá řada současných automobilů má již z výroby připraveny pro montáž střešního nosiče pevné body přímo ve střeše nebo v rámu dveří. Tyto body se také nazývají fixpointy. Do nich jsou montovány patky nosiče a na ně pak vlastní tyče, na které se upevňuje buď náklad, nebo další nosné systémy. S další možností upevnění střešního nosiče se setkáme u vozidel s továrně předmontovanou vodicí střešní drážkou tvaru T. Střešní nosič je u takovéhoto typu uchycení vybaven „zacvakávacím“ mechanizmem pro snadnou montáž nebo demontáž. Na mnoha modelech nových aut jsou k vidění také vestavěné podélníky, na které se upevňují příčníky střešního nosiče. Dodávány jsou specifické střešní nosiče, které kopírují kontury podélníků a zajišťují tak dokonalé uchycení a co největší bezpečnost. A opět jedna připomínka. Také střešní nosiče podléhají homologacím a schvalování, a to právě pro jednotlivé modely vozidel. Při nákupu bychom tak měli vybírat vždy jen schválená zařízení.
Kolo na střeše
Za běžný náklad na střeše můžeme také považovat jízdní kolo. Nabízené nosiče většinou pojmou tři až čtyři kola. A opět bychom neměli zapomínat na posunutí těžiště vozu výše, prodloužení brzdné dráhy a výrazné zvětšení plochy, o kterou se může opřít boční vítr. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy.
Existují také speciální nosiče určené pro přepravu kajaků, kanoí, malých lodí, člunů, surfů nebo lyží a snowboardů apod. Vybírat můžete od základních typů nosičů, které bez problémů splní účel bezpečné přepravy, až po exkluzivní a designově nápadité nosiče, které kromě jiného také na autě vždy dobře vypadají.
Střešní boxy
Box, který umísťujeme na střechu vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Ne každý ale odolá dešti a některé výrobky dokonce, podle nedávno uskutečněných testů, představují značné nebezpečí pro své okolí při nehodě. Například u jednoho z testovaných boxů v průběhu nárazu v rychlosti 30 km/h lyže „vyběhly“ ven a v běžném provozu by mohly ohrozit ostatní účastníky provozu, včetně chodců. Dokonce i velmi drahé boxy od známých firem testem propadly. Zkoušky v testovací laboratoři ukázaly, že kupodivu větší bezpečí, a s tím spojené lepší upevnění ke střešnímu nosiči, zaručuje jednoduchý systém, který je používaný u levných typů. Jedná se o konzole s tvarem písmene U.
***
www.neumax.cz
JAK NA TO
* Největší hmotnost přívěsu, který můžete táhnout za svým vozidlem, zjistíte z technického průkazu. Nikdy ji nepřekračujte.
* Před jízdou vždy zkontrolujte stav přívěsného vozíku. Především pokud jej používáte jen občas, zkontrolujte také tlak v pneumatikách.
* Vždy se přesvědčte o správném spojení soupravy, zkontrolujte jestli je v pořádku elektroinstalace, zda vše svítí.
* V případě, že přívěs svými rozměry znemožňuje řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musíte tažné vozidlo vybavit doplňkovými zpětnými zrcátky, která zajistí řádný výhled (především platí u obytných přívěsů).
* Pokud není stanoveno jinak, platí, že největší rychlost přívěsu nesmí překročit 80 km/h.
* Přívěsy nesmějí být používány k přepravě osob.
* Kupujte vždy jen schválené tažné zařízení, určené pro konkrétní typ vozidla.
* Při jízdě s nákladem na střeše se zvýší spotřeba paliva zhruba o deset procent.
Popisy k obrázkům
1 Autobox JetBag Apollo 500 má objem 310 litrů, hmotnost 12 kg a nosnost 50 kg 2 Autobox NEUMANN,Whale 227, šedý Comfort má objem 250 litrů, hmotnost 13 kg a nosnost 50 kg 3 Autobox NEUMANN, Whale Daddy je nový exkluzivní střešní box, který se otevírá z boku
Autobox THULE, Ocean 600 je svým tvarem a délkou vhodný zejména pro přepravu carvingových lyží nebo zavazadel
Kolo v nosiči bezpečně převezeme
Na podélné střešní ližiny se montují speciální příčníky
Na patky ve střeše se položí příčníky, které se přimontují pomoci klíče a upínacích dílů.
Autor fotografií: FOTO: AUTOR, MARTIN MAŠÍN A NEUMANN