U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
HROZÍ MLHY
Kategorie: Volný čas | Autor: Jiří Svoboda
S mlhami se setkáváme nejvíc na podzim, ale stejně tak nás můžou překvapit v jarních měsících a rovněž v létě. Co to vlastně mlha je? Podle definice je mlha přízemní mrak drobných vodních kapiček, které velmi malou rychlostí padají k zemi: dá se říci, že se ve vzduchu vznášejí. Mlha výrazně snižuje viditelnost – někdy na vzdálenost kratší než jeden kilometr, někdy dokonce jen na několik metrů.
Mlha je pro všechny řidiče na silnici nepříjemná. Příčinou nehod však není samotná mlha, ale většinou neschopnost mnoha řidičů přizpůsobit se dané situaci. Dokonce vznikla charakteristika jízdy za mlhy: “Řidič vidí, že nic nevidí, a přitom jede, jako když vidí.”
Pokud vjedeme do mlhy, musíme především správně odhadnout vlastní dohled. Jak jet? Měli bychom dodržet vzdálenost, na kterou vidíme normální koncová světla (ne zadní červené mlhovky) vozu, jedoucího před námi. Pak si tuto vzdálenost porovnáme se vzdáleností patníčků u silnice, které bývají od sebe vzdáleny zhruba 50 metrů. A této vzdálenosti přizpůsobíme i rychlost jízdy. Ta by při 50 metrech měla být 50 km/h. V odhadu vzdálenosti a našeho dohledu nám mohou posloužit i návěstní desky před železničními přejezdy. Značka se “třemi pruhy” je 240 metrů, se dvěma 160 metrů a s jedním 80 metrů před přejezdem.
Přizpůsobili jsme tedy rychlost jízdy dohledu na 50 metrů a rychlost snížili na 50 km/h. Samozřejmě musíme také dodržet bezpečnou vzdálenost za vozidlem před námi. Pamatujme na to, že v případě této aktuální rychlosti bude naše brzdná dráha zhruba 35 metrů! A tak i zde by mělo platit pravidlo třetí padesátky. Celé pravidlo by pak znělo 50 – 50 – 50, tedy na dohled 50 metrů při 50 km/h odstup 50 metrů. Ostatně v řadě zemí okolo nás platí, že pokud je snížená viditelnost v mlze, nesmí nejvyšší rychlost překročit 50 km/h, a to ani na dálnicích.
Při jízdě v mlze si musíme také dát pozor, abychom se vozem před námi nenechali zavést někam, kam jsme vůbec jet nechtěli. Na to už doplatilo mnoho řidičů, kteří – když následovali vůz před sebou – se v lepším případě ocitli u někoho na dvorku. V tom horším případě nás může nějaký hazardér zatáhnout do neštěstí. Pokud se vytvoří kolona vozidel, která jede na vzájemný dohled přiměřenou rychlostí, je to ten nejbezpečnější způsob, jak mlhu překonat. Samozřejmostí je správné osvětlení vozidla. Mlhová světla by měla být zapojena podle předpisů, a to jak vpředu, tak červená vzadu, v pořádku by měly být i všechny předepsané kontrolky.
Jakmile tedy spatříme cáry mlhy, zapneme tlumená světla či přední i zadní mlhovky, snížíme rychlost “na dohled” a zkontrolujeme zpětná zrcátka. Nikdy se nenechte slepě vést zadními světly vozu před vámi. Nesnažte se zbytečně předjíždět, a to ani v případě, že jste třeba na dálnici a myslíte si, že proti vám nemůže nic jet.