Bojíte se chytrých zařízení?
Výrobci na trh neustále přicházejí s chytrými domácími spotřebiči, které mají intuitivní ovládání a dají se pomocí telefonů, tabletů a podobných zařízení ovládat na dálku. Zvládnou to běžní uživatelé?
Až 83 % lidí má potíže při používání chytrých zařízení. Podle nové studie poradenské společnosti Accenture mají moderní zařízení, jako jsou chytré hodinky, domovní termostaty, monitory fyzické zátěže, chytré zábavní systémy v automobilech, domácí bezpečnostní kamery a systémy i nositelné chytré zdravotní pomůcky, stále rezervy v intuitivním a komfortním užívání. Právě tímto fenoménem se zabývá aktuální zpráva společnosti Accenture s názvem Jak přitáhnout zákazníky digitálních technologií v novém propojeném světě.
Jednoznačně největší problémy, a to podle 21 % lidí, vyplývají ze složitosti používání zařízení a 19 % dotázaných má problémy s jejich optimálním nastavením. Přitom celých 33 % lidí ze všech věkových a geografických skupin uvedlo „snadné používání“ jako nejdůležitější kritérium při rozhodování o koupi produktu. Funkce a možnosti výrobku jsou důležité pro 29 % dotázaných. A pro 22 % je při nákupu důležitá „důvěryhodná značka“.
Co se lidé chystají koupit?
V horizontu 12 měsíců jsou respondenti k nákupu zmíněných chytrých moderních zařízení spíše zdrženliví, ovšem na období příštích pěti let jsou jejich plány mnohem smělejší. V průběhu roku například plánuje nákup nositelného monitoru fyzické zátěže 12 % zákazníků, ale do pěti let si jej chce koupit 40 % z nich. Chytré hodinky si v příštích 12 měsících hodlá koupit 12 % a do pěti let 41 % zákazníků. V příštích pěti letech zvažuje významná skupina zákazníků nakoupit chytré zabezpečovací systémy (41 %), inteligentní termostaty (39 %), chytré zábavní systémy v automobilech (37 %), domácí 3D tiskárny a brýle se zabudovanými displeji, které plánuje koupit 35 % zákazníků. O nákupu smartphonu v příštím roce například uvažuje 54 % zákazníků, což je pokles o čtyři body oproti 58 % v minulém roce. Další znatelný pokles nastal u tabletů, které zamýšlí v příštím roce zakoupit 38 % zákazníků oproti 44 % v minulém roce. Obdobná situace je u televizorů s vysokým rozlišením, které si hodlá zakoupit 36 % oproti 44 % zákazníků v minulém roce.
Digitální nedůvěra
Průzkum také zjistil, že pro zákazníky je velmi důležitá důvěra. Více než polovina z nich (54 %) si není vždy jistá bezpečností svých osobních dat na internetu, např. e-mailových adres, čísel mobilních telefonů a historií svých online nákupů. Navíc procentuální podíl zákazníků, kteří „nejsou přesvědčeni, že jsou jejich osobní data na internetu chráněna, a proto tímto způsobem informace nikdy nesdílí“ vzrostl ze 7 % v minulém roce na letošních 10 %.
Průzkum byl prováděn online v říjnu a listopadu 2014, zúčastnilo se jej 24 000 zákazníků z 24 zemí: Austrálie, Brazílie, Kanady, Číny, České republiky, Francie, Německa, Indie, Indonésie, Itálie, Japonska, Mexika, Nizozemska, Polska, Ruska, Saúdské Arábie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Španělska, Švédska, Turecka, Spojených arabských emirátů, Velké Británie a USA.
TEXT: REDAKCE
FOTO: ACCENTURE, LG, AL-TEZA GROUP, ALZA