Kolečka, trakaře a zahradní vozíky
Trakař, kolečko a zahradní vozík. Pomocníci, které zahrádkáři, chalupáři, ale také stavebníci využívají po staletí a které právě v této době hodně potřebujeme. Je nutné udělat pořádek na zahradě a připravit dříví na zimu.
S kolečkem si usnadníme práci a ušetříme spoustu dřiny. Podívámeli se na něj technicky, jde vlastně o spojení dvou jednoduchých strojů – páky a kola. Přidaná úložná plocha má v případě kolečka korbu na přepravu převážně sypkých a kusových materiálů. Trakař pak má plochu (obvykle širokou 45–70 cm), na kterou se přepravované předměty vyskládají.
Dřevěná kolečka a trakaře, přestože si je i dnes můžeme pořídit, v současnosti slouží víceméně jako dekorace zahrady nebo dvora chalupy. Dnešní přepravníky využívají prvotního principu v moderní podobě. Dokonce jsou některé opatřeny motory.
Jak si vybrat kolečko
„Pro snadnou manipulaci je důležité vybrat správný materiál těla vozíku. To může být tvořeno z různých kovových slitin, ale také z plastu. Pro lehké ovládání je třeba se rozhodnout, zda zvolit jedno-, či vícekolový vozík, a důležitým parametrem je i kvalita pneumatiky,“ upozorňuje David Kolář ze společnosti Hornbach.
Při nákupu je ideální vybrat si model s většími nafukovacími koly, které nepoškozují trávník a neboří se do měkké půdy. Pokud stavíme, vyplatí se nám pořídit si robustnější kolečka z lakovaného plechu, opatřená tzv. bandážovanými koly, která na staveništi neprorazíme o ostré zbytky cihel apod.
Na výběr máme hned ze tří typů koleček – existuje provedení zahradní, stavební nebo hospodářské. Obecně mají kolečka plechovou nebo plastovou korbu pro 60–80 litrů, motorové modely 120–180 litrů nákladu a rám z ohýbaných ocelových trubek. Kola mohou být nafukovací nebo s pryžovou bandáží. K mání jsou i dvoukoláky. Hmotnost přepravníků je přibližně od 10 do 13 (a více) kilogramů, nosnost je 100 až 200 kg u motorových modelů. Cena zahradních koleček se pohybuje podle typu v rozmezí asi 600 až 1 500 Kč, motorové modely pak pořídíme od 10 000 Kč.
Hospodářská kolečka s větším objemem využijeme zejména k zásobování dřevem, ale také k odvozu sypkých odpadů. Stavební modely dovolí přepravovat maltu a někdy dokonce poslouží jako kalfas pro její namíchání.
Kovové trakaře
Změn doznaly i klasické trakaře, jejichž dřevěnou konstrukci s loukoťovým kolem převážně nahradila varianta s diskovým kolem s pneumatikou. Tento model usnadňuje přepravu dlouhých a rozměrnějších kusových nákladů, ale také slámy nebo sena. Také trakaře jsou dnes v motorizované podobě a v obchodech je najdeme například pod názvem mokař.
Skládací varianty a zahradní vozíky
Někdy je problém s uskladněním nebo přepravou klasických koleček. Proto výrobci přišli s takzvanou skládací variantou. Ve specializovaných i internetových prodejnách seženeme třeba model s košem z tkaného nylonu, který pojme 20 kg materiálu, ale i větší typy na 50 kg nákladu.
Po použití se během okamžiku složí a zavěsí třeba na stěnu garáže, dílny nebo zahradního domku. Do zahrady si můžeme pořídit i káry a vozíky, kterými potřebný materiál na zahradě převezeme.
Motorizované modely
Bez dřiny, zato s většími vstupními výdaji, si s prací kolem domu i v zahradě poradí motorizovaná kolečka a trakaře. Pohání je stejnosměrný elektromotor, který je připojený na ose kola (Elektro Dumper, mokař, motůčko). Převodovka pak tlačí nebo táhne kolečko rychlostí přizpůsobenou chůzi uživatele. A to dokonce i do svahu (zvládne až 35 % stoupání). Pojezdová rychlost se řídí otočným držadlem na jedné z rukojetí a pohybuje se v rozmezí od 3 do 4,5 km/hod.
K některým modelům lze připojit také radlici a pak s ním můžeme v zimě odhrnovat i třicet centimetrů vysokou vrstvu sněhu v šíři 65 cm. K další výbavě, kterou lze dokoupit, patří ještě naviják. Na větším pozemku nebo na stavbě pak využijeme čtyřkolové vozíky, vybavené čtyřtaktním benzínovým motorem.
text: Helena Štětinová
foto: Archiv firem