U tohoto článku nebylo technicky možné zajistit fotografie a obrázky.
Používáte bezpečnostní pásy ?
Kategorie: Hospodaření | Autor: js
Vybavení automobilů bezpečnostními nafukovacími vaky, známými pod anglickým označením airbagy, se stává stále běžnějším. Toto zařízení výrazně snižuje riziko zranění řidiče či spolujezdce při nárazech. U nových automobilů jsou vedle vaků, které mají chránit při nárazu zepředu, stále častější také vaky boční a hlavové. Mají za úkol ochránit posádku na předních, ale i na zadních sedadlech při nárazu z boku. Bohužel, řada majitelů vozů se domnívá, že pokud si koupí automobil vybavený airbagy, učinila pro svou bezpečnost dost a používat ještě bezpečnostní pásy jim připadá jako zbytečnost. Opak je však pravdou. Airbag je totiž pouze doplňkem bezpečnostního pásu. Pro snížení následků nehody musí oba systémy fungovat společně. U pásu je důležité jeho správné vedení. Břišní pás musí vést pod břichem, přes stehna a pánevní kosti. Diagonální pás musí procházet přes střed hrudníku. Žena by měla mít opěradlo seřízeno poněkud strměji, nikdy ne “pololeže”. Vzpřímené sezení je velmi důležité, protože jinak by při nárazu tělo podklouzlo pod břišním pásem směrem dopředu. Těhotné ženy mají někdy obavy, že by bezpečnostní pás mohl ublížit nenarozenému dítěti. Jak ukázaly výzkumy německého zkušebního ústavu TÜV, mohou se těhotné ženy poutat bezpečnostními pásy bez nebezpečí pro plod. Mnohem nebezpečnější je jízda bez pásu. Každý pás je schválen jen pro určité místo v určitém typu a modelu auta – nemůžeme je tedy libovolně přehazovat. A co pásům neprospívá? Především přivírání do dveří a napínání ve zkrouceném stavu. Nadměrná slaná vlhkost může způsobit i korozi navíječe, umístěného u podlahy. Po každé havárii je nutné pásy vyměnit, některé zahraniční firmy doporučují výměnu po pěti letech provozu. Pás bychom měli chránit proti polití chemikáliemi – například přípravky pro ošetření dutin. Občas bychom měli bezchybnou funkci pásů zkontrolovat. A hlavně si musíme zvyknout pásy používat vždy – včetně krátkých jízd, třeba na několik desítek metrů a při nízkých rychlostech.