Jak mluvit s lékařem? Naslouchejte a snažte se popsat veškeré své problémy

Lékař by měl vždy pacientovi vysvětlit, co odhalilo vyšetření a jaký způsob léčby chce nasadit. Foto: Shutterstock
Pro úspěšnou léčbu je důležitá důvěra v postupy, které lékař pro daný zdravotní problém určí. Základem je jejich srozumitelný výklad a pobídnutí, aby se pacient nebál zeptat, pokud něčemu nerozumí.
I ve vztahu lékaře s pacientem platí, že někdo je někomu sympatický více, jiný méně, s někým si rozumíte lépe, s jiným hůře. Nejdůležitější ale je, aby doktor působil důvěryhodně a jako odborník na svém místě. Na druhou stranu se od něj žádá, aby si uvědomoval, že pacient, vyjma hypochondrů, nemá v malíčku latinské názvy chorob a jejich příznaky, takže mu musí problematiku vysvětlit, avšak bez povýšeného tónu. Pokud nenajdete „společnou řeč“ ani při opakované návštěvě, bude lepší poohlédnout se po jiném lékaři. Vždyť vkládáte do jeho rukou své zdraví a někdy i život.
Ordinace není jáma lvová
Nejeden z pacientů při vstupu do ordinace lékaře jako by ponechal část své inteligence v čekárně bez ohledu na to, zda jde pouze o pravidelnou preventivní prohlídku, nebo nějaký zdravotní problém. I při vědomí toho, že doktor je tu od toho, aby pomohl, stejně se dostává do stresu, komunikační schopnosti jsou takřka na nule a sotva ze sebe vykoktá pozdrav. Naštěstí zkušení lékaři se dokážou vžít do pocitů pacientů, většina z nich má navíc k ruce šikovnou zdravotní sestřičku. Oba, jestliže nepatří k těm, pro které je povolání pouze zdrojem příjmu, umějí pacienta uklidnit a rozmluví ho tak, aby se obě strany dostaly k meritu věci.

Návštěva zubaře patří k těm nejobávanějším, na lékaři je, aby pacienta před zákrokem uklidnil. Foto: Shutterstock
Uvolněte se a komunikujte
Povězte lékaři, co vás trápí, ale nevykládejte mu sáhodlouze rodinnou historii či to, že vás neposlouchají děti, manžel nebo manželka vás podvádí a sousedé vám dělají naschvály, tedy pokud nejste u psychiatra. Řekněte stručně, co a kde vás bolí a jak se to projevuje. Uvědomte si, že lékaři jsou přetížení a čas, který mohou věnovat každému pacientovi, je velice omezený. A pak pozorně poslouchejte, co on na to. Nevytvářejte dojem, že o nemoci a léčbě víte více než odborník.

Čekárna je pro mnoho lidí místem, kde se jim z obavy zatmívá rozum. Foto: Shutterstock
Pokud nenarazíte na takového, který se chce blýsknout před neznalými pacienty, bude vám všechno říkat česky nebo vysvětlí, co se za nesrozumitelným latinským názvem skrývá. Když něčemu přesto nerozumíte, hned se zeptejte. Vůbec není špatný nápad vzít si blok a tužku a dělat si poznámky, protože v ordinaci může být skoro všechno jasné, ale když z ní odejdete, ne a ne si vzpomenout, co doktor přesně říkal. Může se také stát, že padnete na lékaře nevstřícného, kterému chybí empatie a který dává nepokrytě najevo, že ho vlastně svojí návštěvou obtěžujete. V takovém případě si na něj můžete stěžovat nebo se pokusit najít si jiného.

Při komunikaci s personálem se soustřeďte na své zdravotní obtíže. Foto: Shutterstock