Novela zákona o povinném ručení
Česká republika sjednocuje pravidla s ostatními státy v EU podle motorové směrnice. Změny v novele zákona o povinném ručení jsou vnímány jako krok k větší bezpečnosti na silnicích a k ochraně poškozených při dopravních nehodách.
Novela zákona o provozu na silničních komunikacích přináší řadu novinek, jednou z nich jsou změny v zákoně o povinném ručení, což je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tedy pojištění za škody způsobené vaším vozidlem.
I pro zahradní traktůrky na silnici
Povinné ručení nově platí i pro některé další dopravní prostředky než jen pro majitele automobilů. Na první pohled obyčejná úprava definice pojmu „vozidlo“ přináší poměrně velké změny. Jasně totiž říká, že povinné ručení se týká i některých dalších dopravních prostředků. To je pasáž, která by měla zajímat především majitele elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků a velkých sekaček, golfových vozíků nebo sněžných skútrů a roleb a také pracovních vozítek.
Návrh novely zákona říká, že povinné ručení musí mít každé vozidlo„určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h nebo jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a zároveň maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 km/h“.
Pokud jde o zmiňované zahradní traktůrky a další vozidla ze seznamu, povinnost zákonného pojištění se na ně nevztahuje v případě výhradního provozu jen na soukromém pozemku nebo v jiných uzavřených prostorách. Pojištění tedy nepotřebujete, když jezdíte se zahradním traktorem jen u sebe na zahradě nebo třeba s vysokozdvižným vozíkem po skladu. Povinné ručení budete potřebovat jen tehdy, když se s vozidlem rozhodnete vyjet na veřejnou komunikaci. Pozor si dejte třeba na přejezdy mezi pozemky nebo cesty traktorem či čtyřkolkou do lesa.
Za pojištění odpovídá provozovatel (ne majitel)
Zatímco dosud odpovídal za povinné ručení vozu jeho majitel, nově přechází povinnost sjednat pojištění na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Tím může, ale nemusí být stejná osoba. Pro většinu lidí se nic nemění, bylo ale třeba ošetřit případy, jestliže za nesjednané pojištění odpovídala leasingová společnost (reálný majitel vozu) nebo když majitel své auto poskytne k dlouhodobému užívání někomu z příbuzných a tuto osobu zároveň v registru vozidel uvede jako provozovatele (což znamená, že beztrestně můžete dál půjčovat auto třeba svým dětem). Občanský zákoník pak stanovuje, že pokud není možné provozovatele určit, je jím automaticky vlastník vozidla.
Odpovědnost za odstavené vozidlo
Pojem „provoz vozidla“ se nově vztahuje i na stojící dopravní prostředek. Pokud odstavíte auto u silnice a vytvoříte tak překážku, kvůli které dojde k nehodě, za veškeré škody odpovídáte vy. U aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu na pozemních komunikacích, se nic nemění. Povinné ručení mít nemusí, to se musí uzavřít spolu se zpětným uvedením do provozu.
Zvyšují se pojistné limity
Doteď bylo možné sjednat povinné ručení u některé z deseti pojišťoven s pojistným limitem od 35 milionů korun, tedy u limitu jak pro škodu na majetku, tak pro škodu na zdraví, na životech a na ztíženém společenském uplatnění. Takové pojištění bylo často nejlevnější, proto lákalo spoustu zájemců. Ne vždy ale tato částka na pokrytí škody stačila, hlavně u vážných dopravních nehod. Aby se zabránilo případům, kdy musel viník nehody sáhnout do vlastní kapsy, minimální pojistný limit se nově zvýšil na 50 milionů korun.
Vyšší pojistný limit obvykle také znamená vyšší pojistné. Zdražení ale nebude nijak dramatické, půjde maximálně o stokoruny. Je třeba zmínit, že pojištění bude platné po celých následujících 12 měsíců.
Text: Martina Lžičařová
Foto: Shutterstock