Ukončení smlouvy u operátora a přenesení telefonního čísla
Každý z mobilních operátorů má trochu jiná pravidla pro využívání služeb a mnohdy se dost lišící ceny. Čas od času si tak leckdo z nás řekne, že operátora vymění. Pojďme si ukázat, jak postupovat.
Změna operátora už není tak klopotná, jak tomu bývalo dříve, a to díky novele zákona o elektronických komunikacích, která vešla v platnost 1. dubna roku 2020 a jež výrazně posiluje práva spotřebitelů. Možnost rychlé změny bez vysokých sankcí i u smluv na dobu určitou přinesla kromě pohodlí uživatelů mobilů také více konkurence do nabídek poskytovatelů služeb elektronických komunikací.
Kdy ukončit smlouvu s operátorem
Smlouvu se svým operátorem můžete ukončit a přenést telefonní číslo k jinému velmi jednoduše a rychle. Stačí, když si dojdete do prodejny vašeho budoucího operátora a tam sdělíte, že chcete právě k němu přenést svoje stávající telefonní číslo. Uvést musíte samozřejmě předmětné telefonní číslo, dále ověřovací kód účastníka, zkráceně OKU, který získáte v aplikaci u stávajícího operátora nebo vám jej operátor sdělí. Bude po vás někde požadován i průkaz totožnosti.
Termín přenesení čísla
Datum přenesení čísla k novému operátorovi si můžete zvolit, pokud ho určíte na pozdější den než čtyři pracovní dny od podání žádosti. Zvolit si pozdější den než ten, v němž o něj žádáte, může být výhodné tehdy, pokud kalkulujete i s možností nabídky od svého stávajícího operátora. Běžně se totiž stává, že se ozve velmi rychle, když zjistí, že vás ztrácí s mnohem lepšími podmínkami, než jste měli dosud. Zejména pro tarifní klienty má připraveny takzvané retenční nabídky. Pokud takovou nabídku dostanete včas a je pro vás zajímavá, nemusíte přenos čísla dokončit a zůstanete za nově vyjednaných podmínek u stávajícího operátora. Jen při takové zpátečce myslete na to, co jste podepsali novému operátorovi, tedy zda mu nebudete muset zaplatit úhradu za předčasné ukončení smlouvy, pokud jste si ji sjednali na dobu určitou.
Dokončené přenesení čísla
Poté už zbývá jediné, vložit do mobilního telefonu SIM kartu nového operátora, kterou dostanete v prodejně. Od té chvíle se stejným číslem jako doposud, ale za nových podmínek, užíváte služeb elektronických komunikací u nového operátora. Stávajícího operátora navíc můžete do třiceti dnů od ukončení smlouvy požádat o vrácení zbylého kreditu, pokud jste u něj využívali předplacenou kartu.
Ukončená smlouva
Současně s přenesením čísla ukončíte smlouvu u stávajícího operátora, a to i když byla původně uzavřena na dobu určitou, která ještě neuplynula. Pokud tak učiníte do třech měsíců od jejího uzavření, zaplatíte stávajícímu operátorovi pět procent ze zbývajícího závazku do konce trvání smlouvy. Trvá-li smlouva déle než tři měsíce, nemusíte operátorovi zaplatit nic. Jedinou platební povinností vám tak zůstává uhrazení nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které vám bylo poskytnuto za zvýhodněných podmínek, například mobilní telefon nebo modem.
Z pohodlí domova
Pokud nechcete nebo nemůžete jít věc řešit do prodejny, lze tyto požadavky vyřídit i po telefonu. Novou SIM kartu vám operátor pošle kurýrem.
Text: Táňa Pikartová
Foto: Shuterstock