Jak připravit auto na zimu?
Krásné počasí babího léta řidiče a majitele automobilů nijak nenutí k tomu, aby se zamysleli nad tím, jestli je jejich vůz připravený na nadcházející zimní období. A tak až první mrazíky a blížící se první listopadový den vyženou tisíce řidičů především do pneuservisů.
Správné obutí nejen řidiče, ale i automobilu je základ bezpečné jízdy. Kvalitu pneumatik bychom neměli nikdy podceňovat a šetřit na nich není úplně rozumné. Zákon navíc ukládá povinnost přezout letní pneumatiky na zimní v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, a to když na silnici leží souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo lze předpokládat, že se sníh, led či námraza na vozovce objeví. Zimní pneumatiky musí být u osobních automobilů na všech čtyřech kolech a hloubka jejich dezénu nesmí být nižší než 4 mm. A zapomínat bychom také neměli na to, že pneumatiky by měly být nahuštěny na předepsaný tlak.
V zimním období musíme také počítat s tím, že povětrnostní podmínky se mohou velice rychle měnit, a tak je vhodné mít zimní pneumatiky namontované na vozidle po celou sezonu. Obecně pak platí, že letní pneumatiky ztrácejí své správné vlastnosti při teplotách klesajících pod 7 °C.
Zkontrolujte celé auto
Většina majitelů automobilů se při přípravě na zimní období zaměřuje jen na výše uvedenou výměnu pneumatik. Před zimou je však vhodné zkontrolovat, případně nechat prověřit celý vůz. Současné moderní automobily jsou doslova prošpikovány elektrickými a elektronickými systémy a zařízeními. Všechny tyto systémy jsou závislé na spolehlivých dodávkách elektrické energie. Jednou z důležitých součástí automobilu tak nesporně jsou spolehlivé akumulátory. Chladná rána a studené zimní starty totiž dokážou potrápit všechna auta bez ohledu na to, zda jsou nová, nebo staršího data výroby. Akumulátor by tak měl být ve výborné kondici. Nejlepší je nechat jej zkontrolovat v odborném servisu a v případě potřeby ho nechat vyměnit. Abychom se nedostali do problémů, mělo by kontrolou projít i dobíjení.
Něco sami, další pak v servisu
Sami se můžeme pustit například do dolití nemrznoucí směsi do ostřikovačů, do kontroly stěračů a trysek ostřikovačů, zkontrolovat se dá i hladina motorového oleje. Další úkony je však lepší svěřit autoservisu. Sem patří například již výše uvedená kontrola akumulátoru a jeho dobíjení, topení a klimatizace, brzdových destiček a brzdových kotoučů, podvozku a změření stavu nemrznoucí směsi v chladicím systému.
Nezapomínejte na stěrače
Při jízdě nejen v zimním období je důležité, abychom za každých podmínek z vozidla dobře viděli a také abychom byli dostatečně vidět. Prohlídkou by proto mělo projít kompletní osvětlení vozidla, a pokud to bude potřeba, měli bychom vyměnit žárovky, které mohou časem ztrácet svou svítivost.
Dobrý výhled by pak měly zajistit především kvalitní stěrače, které musí vodu, sníh a nečistoty stírat, a ne je jen rozmazávat. Pryžové lišty ve stírátkách dostanou v zimě zabrat mnohem víc než v letním provozu, a tak je právě před zimou vhodná doba na jejich případnou výměnu, a to zpravidla včetně celé stírací lišty.
Nemrznoucí kapalina do ostřikovačů by měla odpovídat teplotě, kterou můžeme očekávat. V našich podmínkách je to obvykle do minus dvaceti stupňů. Zimní kapalina do ostřikovačů je navíc koncipována tak, aby odstraňovala kromě jiného soli či vrstvy nečistot, na rozdíl od letní směsi, která pomáhá ze skla odstraňovat hmyz. Při jízdách je dobré mít ve vozidle vždy pár litrů nemrznoucí směsi na dolití do nádržky ostřikovačů.
Do vozu patří rozšířená zimní výbava
Pozornost bychom měli věnovat také rozšíření zimní výbavy. Nejde například jen o sněhové řetězy, ale součástí této výbavy by se měla stát skládací lopatka, nějaká pevná podložka, která pomůže v případě, pokud vůz zapadne do závěje, písek nebo sůl, ale i startovací kabely. Vyplatí se mít s sebou škrabku na led, odmrazovací kapalinu, rozmrazovač zámků, smetáček nebo i tažné lano. Vhodná je i baterka, deka, případně rovněž další potřebné věci pro „přežití v zimě“, pokud se dostaneme například do zácpy, jako jsou silné ponožky, čepice, teplé rukavice, dostatek jídla a pití, potřebné léky apod. A samozřejmě vhodné je vždy vyjíždět s plnou nádrží.
Doporučené vybavení vozidla v zimním období:
- Zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň 4 mm
- Celoobvodové řetězy určené pro pneumatiky našeho vozu
- Nemrznoucí kapalina do ostřikovačů alespoň do –20 °C
- Zapalovací svíčky, které nemají za sebou více, než je doporučeno
- Doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty
- Překontrolovaná elektrická instalace
- Škrabka na led
- Smetáček a lopata na sníh
- Startovací kabely
- Rozmrazovač na zámky (ten by měl být v kapse obsluhy, ne zavřený uvnitř ve voze)
- Rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím)
- Gumové podlážky, které mohou posloužit i pro nouzový rozjezd
- Gumová těsnění dveří a kapoty preventivně ošetřená příslušným přípravkem – půjdou pak snadněji otevírat
Text: Jiří Svoboda
Foto: Shutterstock