Olejování a mazání v dílně
Mazat či olejovat na dílenském či zahradním nářadí lze všechno možné. Důležité je olejovat pravidelně a včas.
Některé typy mazadel jsou nutné k hladkému chodu motorů. Dokonce tak, že jejich nedostatek může takové motory zničit. Olej proto musíte dolévat do čtyřtaktních motorů sekaček na trávu, ale rovněž je potřeba nezapomenout na správný poměr oleje a benzínu pro dvoutakty řetězových pil nebo křovinořezů. Zmíněné pily vyžadují i dolévání oleje pro mazání řetězu, což se týká i tohoto typu pil v elektrickém či akumulátorovém provedení.
Na mazání pilové lišty se používá i vazelína. Tu je dobré mít po ruce i pro další účely, například pro mazání velkých šroubů, které chrání před korozí a které v případě potřeby pomůže snadněji povolit. Tuhé viskózní mazadlo je ideální pro různé součástky motorů, čerpadel, ale i řetězů kol či motocyklů.
Proti korozi i vrzání
Mazání, přesněji řečeno nanášení tenké vrstvy oleje, má rovněž konzervační a antikorozní účinek. Ideální jsou k těmto účelům konzervační oleje ve sprejích. Například rozšířený výrobek WD-40 pokryje ošetřený povrch včetně mikroskopických nerovností souvislým a velmi tenkým antikorozním povlakem a vytěsňuje vlhkost. Proto je dobrý na veškeré panty, zámky či zástrče nebo konzervaci listů pil a hodí se třeba i na čištění šmouh na podlahách. Existuje i varianta WD40 s obsahem silikonu a také jiné značky mazadel určené například na konzervaci zbraní, starožitností či jemné mechaniky.
Na kola
Právě u silničních a horských kol platí přísloví „kdo maže, ten jede“ víc než jinde. A protože je cyklistika oblíbeným sportem a často i součástí trávení víkendů na chatě a chalupě, má určitě smysl věnovat pozornost ošetření kola a jeho jednotlivých součástí správnými druhy mazadel.
Pro péči o kolo existují speciální oleje, vazelíny a čističe. Olej, ať už přímo na kolo, nebo univerzální (ne však kuchyňský!) se používá na mazání řetězu, vidlic, tlumiče a dalších teleskopických prvků. Na pedály, brzdy nebo vrzající stojánek je praktické používat vhodný typ oleje ve spreji.
Trvanlivější a náročnější mazání vyžaduje spíše viskózní mazivo, tedy vazelínu na kolo. Tu používejte k promazávání hlavového složení, nábojů a součástek středů kol a ložiska. Vazelína rovněž slouží jako ochrana proti vodě a následné korozi. V úvahu připadá i použití čističů, které sice nemažou, ale mohou kola kromě nečistot zbavit i starého maziva a obvykle obsahují protikorozní složku.
Zvláštní pozornost si zaslouží elektrokola, u nichž může způsobit problémy zejména pronikání vlhkosti a soli při zimních projížďkách. Po celý rok a zejména v zimě je proto nutné pečlivě promazávat pohyblivé části kola. Mazivo snižuje opotřebení součástek a odpuzuje vodu.
Víte, že…
Populární WD40 chrání součástky proti korozi, odpuzuje vodu a pomůže s uvolněním zaseklých součástek a šroubů, proto ho lze využít i jako rozpouštědlo a čistič. Není však klasickým mazivem. Zbytky původního maziva naopak rozpouští, takže není vhodné používat ho například pro mazání řetězů kol.
Vazelína, která se používá v dílně, se ve skutečnosti liší od „pravé“ vazelíny používané v lékařství či v kosmetice. Dílenská vazelína je spíše lidový název pro plastické mazadlo či mazací tuk s vysokou viskozitou, který je emulzí oleje a zahušťovací látky.
Dobré rady
- Olej v motorech pravidelně kontrolujte měrkou.
- Pro olejování pilového řetězu existují k tomu určené ekologicky odbouratelné oleje.
- Viskozita tuhého maziva (dílenské vazelíny) při tzv. smykové síle klesá a mění se v olejovou konzistenci, takže se nemusíte obávat jejího použití ani pro pohybující se součástky.
Text: Richard Guryča
Foto: Shutterstock