Přístřešky na auto
Pro dočasnou ochranu auta před deštěm a sněhem, nebo kvůli možnosti vyložit víkendový náklad v suchu, postačí na chatě či na chalupě garážový přístřešek. Ze dřeva ho lze celkem snadno postavit, ale prodává se i mnoho různých stavebnic.
Nároky na stavbu, údržbu a péči o garážový přístřešek, jsou srovnatelné například s pergolou. A stejně jako pergolu lze přístřešek postavit svépomocí, nebo si ho nechat vybudovat od profesionálů.
Pokud vám to dispozice pozemku u vašeho víkendového domu dovolí, je přístřešek či stání na auto velmi praktická věc. Zaparkujete-li pod střechou, můžete nakládat i vykládat zavazadla či nákupy i za nepříznivého počasí, vyhnete se zapadání do bláta a sněhu či vystupování do louží a v horku nebude auto před cestou rozpálené slunečním žárem.
Někdy je stříška nad autem dobrá i proto, aby váš vůz ochránila před padajícími větvemi. A zkombinujete-li jednoduché garážové stání s bočními stěnami, vyhnete se i zafoukání auta sněhem. Někdy je možné umístit kryté garážové stání tak, že se střecha z boku upevní na dům nebo hospodářskou budovu a k autu pak dojdete suchou nohou.
V prvé řadě je nutné správně zvolit místo. Ať už stavíte přístřešek, či pouze zpevněnou parkovací plochu kdekoli na dvoře nebo zahradě, musí k němu vést příjezdová cesta nebo alespoň dostatečně zpevněný terén, kterým bez problémů projedete i za deště.
Na čem bude auto stát
Nájezdovou plochu, na níž bude auto při parkování stát, lze vybudovat různými způsoby. Nejjednodušším řešením je zpevnit terén vrstvou hrubého štěrku. V takovém případě odstraňte v ploše stání zeminu, položte vrstvu geotextilie proti prorůstání plevele, pak vrstvu kameniva a na ni vrstvu štěrku. Kamenivo udusejte vibrační deskou nebo ručním pěchem, udusat i zaválcovat by se měla i štěrková vrstva. Takto jednoduše zpevněná parkovací plocha bude dobře sloužit pod přístřeškem i bez něj, ale pokud nebude chráněná střechou, udělejte podkladové vrstvy dostatečně hluboko a důkladně je upěchujte, aby dobře odváděly vodu.
Velmi vhodná je pro garážové stání víceméně jakákoli betonová či zámková dlažba. Tu položíte na sucho podle návodu výrobce buď v celé ploše parkovacího místa, nebo alespoň ve dvou dostatečně širokých pásech, mezi nimiž může být tráva nebo štěrk. Tak ušetříte zhruba za polovinu dlažby. Vycházejte z doporučené varianty pokládky, která počítá se zvýšenou zátěží a pojížděním vozu a vyžaduje obvykle vyšší vrstvu podkladu než pouze pochozí dlažba. Na úpravu povrchu skvěle poslouží i žulové dlažební kostky.
Pro nekryté stání mohou být velmi zajímavým řešením i různé typy zatravňovacích dlaždic včetně šablon z recyklovaného plastu. Po nich můžete projíždět autem, parkovat na nich, ale zároveň v nich pěstovat a sekat trávník.
Co dát na střechu
Většina svépomocí stavěných i na klíč dodávaných přístřešků na auta se v principu nijak výrazně neliší od zahradních altánů. Střecha bývá na přístřešku obvykle posazena o něco výš, aby bylo možné bez problémů otevřít páté, zadní dveře vozu, případně zaparkovat vyšší auta z kategorie SUV či dodávku. Oproti zastřešené pergole či terase většinou není nutné dělat nad autem průsvitnou střechu. Ale možné to samozřejmě je, takže konstrukci střechy lze pokrýt dutinkovým polykarbonátem, plastovými vlnovkami či trapézovými panely nebo tabulemi drátoskla. Můžete však přístřešek také sladit se střešní krytinou na domě nebo zvolit rychlé řešení v podobě asfaltových pásů či asfaltových šindelů.
Levným a rychlým řešením nové střechy u lehké dřevostavby tohoto typu jsou i bitumenové vlnité desky (Onduline, Guttapral) dostupné obvykle v černé, červené a zelené barvě. Ať už zvolíte jakýkoli typ střešní krytiny, myslete i na okapy a odvedení dešťové vody alespoň do drenážní jámy vysypané kamenivem. Jinak vám bude na zem dopadající voda stříkat bláto na auto. Chcete-li parkovací plochu vybetonovat, zpevněte beton armovací sítí. Povrch betonu lze upravit nátěrem a dá se využít i technologie ražení různých vzorů imitujících dlažbu či kámen. Nezapomeňte na vyspádování, a to i v případě, že bude betonová plocha pod střechou. Jinak se bude na betonu držet voda stékající z mokrého auta a v zimě se změní v led.
Konstrukce přístřešku se staví podobně jako pergola či střecha nad terasou, obvykle tedy na betonových patkách nebo zemních šroubech. Střechu nesou trámky (pilířky) v betonových patkách a stavbu je nutné důkladně zavětrovat.
Co se dá koupit
Nejjednodušší garážové stání (v nabídce některých dodavatelů označované i jako carport) je vlastně jen zastřešení umístěné na dostatečně stabilní konstrukci. Další varianty mohou mít částečně či úplně vykryté čelní a boční stěny. Nejlevnější dřevěná garážová stání pořídíte zhruba za dvacet tisíc korun.
Kromě dřeva se pro výrobu konstrukcí přístřešků na auta a garážových stání používá i hliník či ocel. Výhodou hliníkových či ocelových konstrukcí je větší odolnost vůči působení klimatických podmínek a také větší variabilita materiálu při tvorbě výsledné podoby garážového stání. Z těchto materiálů můžete mít například přístřešky s obloukovou střechou či s opěrnými pilíři pouze na jedné straně.
Chcete-li parkovací plochu vybetonovat, zpevněte beton armovací sítí
Co je potřeba?
- Dostatečná výška a spád střechy
- Zpevněná plocha pro parkování
- Správná šířka pro vjezd