Papírna pod Ještědem
Cesta za splněním snu bývá někdy dlouhá a ne vždy přímočará. Manžele Gorcovi nakonec zavedla z Prahy až do malebné vsi Zdislava v Podještědí. Vybudovali tu ruční papírnu i svůj nový domov.
Začalo to v roce 1999, kdy Michal Gorec vyjel do světa na zkušenou, do Izraele. Učil se tam hebrejsky a hledal nějakou brigádu. Shodou okolností se dostal k výrobě ručního papíru.
„Byl to úžasný prožitek. Řekl jsem si: To je ono! Od té doby jsem měl přání dělat ruční papír,“ vzpomíná dnešní majitel Papyrey, manufaktury na výrobu ručního papíru. „Po návratu domů jsem pracoval v bankovnictví, ale svůj sen jsem neopustil. Podařilo se mi ho splnit až po čtrnácti letech.“
Potok byl podmínkou
Manželé hledali vhodné místo, kam se z Prahy přestěhovat. Podmínkou byl potok na zahradě. „Chtěl jsem na něm mít vodní kolo, které by pohánělo papírenský mlýn,“ vysvětluje Michal. Menší roubený podstávkový dům s velkou zahradou a potokem našli v obci nedaleko Liberce, ve Zdislavě.
„Bylo to v únoru roku 2006. Všude spousta sněhu, potok tu byl, pohádka. Chalupu jsme koupili. Roztál sníh a my jsme uviděli ten hrozný nepořádek. Na pozemku nebylo místo, kde by něco neleželo, nestály nějaké boudy, přístřešky. Dříve zde žil starý pán, pak v domě pět let nikdo nebydlel,“ vrací se ve vzpomínkách do té doby náš průvodce. „A bohužel vody má náš potok málo,“ dodává.
Sedmiletá rekonstrukce
Dům postavený asi v roce 1820, s břidlicovou střechou z roku 1908 vyžadoval totální rekonstrukci. Bylo třeba ho podřezat a instalovat izolaci proti vodě, udělat nové rozvody elektřiny, vody, vnitřní omítky, položit podlahy. Okna v roubené části byla repasována, ostatní jsou nová podle původních. Roubení bylo skryté pod omítkou a překryté palubkami – to noví majitelé zachovali. Střecha má dnes krytinu z kanadského šindele. Na opravách se podíleli různí řemeslníci i Michal.
„Koncem zimy jsme nemovitost koupili, na podzim jsem se nastěhoval já a žena na jaře. Při tom jsme dům rekonstruovali, ale trvalo to celých sedm let, než jsme všechno včetně zahrady dali dohromady. Začátky tu byly opravdu krušné, hlavně v zimě,“ říká Michal. Dnes se o vytápění starají krbová kamna na dřevo s výměníkem a radiátory v celém domě, jako záložní je připraven ještě elektrický kotel.
Dispozice se neměnily
Dům je trochu atypický, do „L“. „Nejspíš byl k domu, v jehož pravé roubené části se nacházela světnice a od chodby vlevo menší zděná hospodářská část, přistavěn vzadu výminek a později byl obestavěn i malý přiléhající dvoreček,“ přemýšlí Michal. Dílem bývalého majitele je veranda vpředu.
Interiérem nás provází Michalova manželka Slávka. „V domě jsme zachovali původní dispozici, jen jsme vybourali zazděný průchod z chodby do světnice,“ ukazuje. Vznikl tak prostor, ve kterém se volně prochází z chodby do světnice, odtud do kuchyně (bývalý výminek) a z kuchyně do Michalovy pracovny. Z ní se jde do malé koupelny. A když vystoupíme po pár schodech, jsme opět v chodbě. Udělali jsme po přízemí malé kolečko. Z chodby vedou dvoje dveře do bývalé hospodářské části, dnes za nimi najdeme koupelnu a technickou místnost.
Dřevěné schodiště vede do podkroví. „Byly tady tři místnosti. V jedné máme dnes ložnici, ve druhé je pokoj syna Eliáše a třetí mám na šití a malování. Ještě jednu ložnici jsme vestavěli do části půdy,“ vypočítává naše průvodkyně.
Kouzlo světlých barev a dobrá rada
V přízemí jsou sice nízké stropy, přesto místnosti působí vzdušně. Je to zásluhou světlých barev, které na nábytku, výmalbě a textilu převládají. Zařízení je kombinací nového, vyrobeného na míru tam, kde vyžadovalo specifické rozměry, a staršího. Na něm, ale i na tmavých trámech a přírodním obložení stěn zapracovala ruka Slávky a dala jim lehký bílý nádech.
„Dostala jsem tip od kamarádky. Lazura se dá použít jen na přírodní dřevo a je drahá. Dá se ale nahradit zředěným bílým Balakrylem a nanést i přes starší nátěry. Lakované ostění jsem například natřela dvakrát, zředěnou barvu jsem vtírala hadříkem. Výsledkem je jemný bílý nádech,“ ukazuje paní domu.
K příjemné atmosféře přispívají drobnosti jako kafemlýnky po Slávčiných babičkách, vlastní dekorace na ručním papíru i naivistické obrázky od Luboše Bretta.
Jak vznikala Papyrea
Kousek od domu zaujme hezké patrové stavení – výrobna ručního papíru Papyrea. Dříve tu byla stejně velká zděná patrová kůlna a k ní přilepená dřevěná garáž. „Zbourali jsme je a postavili znovu,“ říká Michal. „Celé je to dřevostavba, ale tu část, která byla zděná, jsme nahodili omítkou a sloupy obložili cihlovými pásky. V interiéru je zadní stěna vyzděna původními cihlami. Abychom podtrhli dílenský ráz stavby, má velká členěná okna.“
Napsané to vypadá jednoduché, ale tak snadno to nešlo. „Když už část budovy stála a byl navezený další materiál, přišly mrazy a vše zapadalo sněhem. Řemeslníci museli z trámů odsekávat led. Po dokončení základní stavby to trochu stálo, hotovo jsme měli po třech letech, o prázdninách roku 2013. Do té doby jsem byl ještě zaměstnaný. V létě jsem odcházel z banky, čekali jsme narození Eliáše – a začali jsme vyrábět papír,“ zrekapituloval Michal tehdejší události.
O ruční papír je zájem
„Když jsme manufakturu budovali, nevěděli jsme, jestli se tím uživíme. Proto jsme objekt stavěli tak, abychom ho mohli případně pronajímat,“ vysvětluje náš průvodce. V přízemní části je vstupní místnost pro jednání se zákazníky, kuchyňský kout i sociální zařízení. Vystaveny jsou ukázky ručního papíru a jeho možného využití. Schody vedou do patra do ložnice nad dílnou. Využívá se při workshopech, na kterých si můžou hlavně děti, ale i dospělí vyzkoušet vyrobit ruční papír.
Vstupujeme do dílny. Kolem stěn jsou umístěna zařízení jako řezačka na papír, knihařské lisy, historický zlaticí lis. Michal přistupuje k nádrži s připravenou papírovinou a ukazuje nám tak zvané čerpání papíru, laicky řečeno nabírání papírové kaše na síto.
Jak se ruční papír vyrábí
„Při výrobě ručního papíru se držíme historických výrobních postupů. Jako surovina slouží materiály, které obsahují celulózu. Tady mám bavlnu, len, lýko z moruše. Obsahují ji i kopřivy, vlákna z kmene banánovníku, juta, sisal, vodní hyacint a další rostliny. Dříve se zpracovávaly i staré bavlněné, lněné a konopné hadry. Surovina se rozemele v papírenském mlýnu a dá se do kádě s vodou. Po rozmočení se nabere na síto, po odkapání překlopí na plsť a tak se střídavě prokládá třicet pět vrstev. V lisu se vše odvodní, slisuje a pak se papíry pověšené na šňůře nebo rozložené na sítech suší. Dalším lisováním se papír srovná,“ vysvětluje celý postup Michal.
„Děláme také z moruše japonský papír japonskou technikou, známou ze 7. století. Je tenký, ale pevný. Postup je zapsán v nehmotném dědictví UNESCO. Jsme asi u nás jediní, kdo si moruši na papír pěstuje,“ konstatuje výrobce.
Na zakázku v Papyree vyrábí jak samotný papír, tak s potiskem, například vizitky, blahopřání nebo i celé bloky a alba. Papír se může dobarvit přírodními pigmenty, nebo do něj přidat různé čerstvé bylinky, lístky květů – třeba ze svatební kytice.
„V republice jsou jen tři papírny na výrobu ručního papíru, které se tím živí – Velké Losiny, u Znojma a my,“ informuje nás Michal. „Pak si ho někteří jednotlivci dělají pro sebe nebo tak vznikají umělecké věci.“
Zahrada pro odpočinek, krásu i užitek
Rozlehlá zahrada působí velmi přirozeně a zabydleně. Každý si v ní najde svůj koutek. Posedět se dá vedle papírny u zahradního stolu, na lavičce nad skalkou i na židlích ve stínu stromů či na sluníčku. Relaxovat lze v síťové nebo na dřevěné houpačce a ohniště pod skalkou už čeká na první zájemce o opečené buřty. Užije si tady syn Eliáš i pejsci Čili a Gori.
U stavení nechybí rostliny v nádobách a na zahradě záhon s růžemi. Hned vedle je dokonce z kamenů postavený malý Stonehenge! V zadní části protáhlého pozemku potkáváme hlavně užitkové rostliny a džungli různých keřů. Samozřejmě nechybí ovocné stromy. A na zahradě za domem vidíme zmiňované moruše.
Doprovod nám při procházce dělá bublání potoku tekoucího na okraji zahrady. Právě on byl jedním z důvodů, proč Gorcovi zamířili sem, aby tady vybudovali něco pro radost svou i druhých.
Text: Iva Tvrzová
Foto: Pavel Veselý