Oleje a maziva pro zahradní nářadí
S jarem dostane zahradní nářadí opět zabrat. Je to také čas, kdy lze ještě dohnat všechno to, co jste při jeho údržbě zanedbali na podzim. Je to především výměna oleje a pořádné promazání.
Častou chybou uživatelů motorové zahradní techniky na benzínový pohon je špatná práce s palivem a mazivy. Ohledně paliva existuje řada mnohdy i zcela protichůdných doporučení: můžete narazit na rady, které nabádají ke kompletnímu vyčerpání paliva, nebo naopak k dolití nádrže až po hrdlo.
Chybu neuděláte, když se budete řídit zásadou nechat nádrž při dlouhodobější nečinnosti zaplněnou zhruba do poloviny. Zcela vyschlý karburátor se by se totiž mohl za několik měsíců nečinnosti poškodit. Ale pozor, toto palivo je nutné před začátkem nové sezóny vyčerpat, nedolévejte k němu čerstvé!
Jinou možností je dolít k palivu před zimní přestávkou stabilizátor, který zamezí znehodnocení palivové směsi. Nejjistější a nejšetrnější volbou pro motory sekaček a pil je však alkylátový benzín (Power XP, Aspen), což je speciální palivo, které oproti běžnému palivu nemá omezenou trvanlivost a nedegraduje v důsledku biologických příměsí přítomných v automobilovém benzínu. Stojí zhruba trojnásobek oproti standardnímu palivu, ale ušetří vám starosti i případné investice do oprav zahradní techniky. Pro dvoutaktní motory se prodává už smíchané s olejem, což je rovněž výhodné, protože nemusíte hlídat příslušný poměr. Trvanlivost palivové směsi je až 24 měsíců.
Nedolévejte olej
Pokud jde o oleje, doporučuje se před zimním skladováním dolít olej na běžnou provozní úroveň, ale před začátkem sezóny ho spolu s filtrem kompletně vyměnit. Co se naopak rozhodně nedoporučuje, je dolévání oleje po troškách, aniž byste ho třeba několik sezon po sobě vypustili a vyměnili. Byť je takový přístup majitelů sekaček asi poměrně častý, přístrojům to nesvědčí a zkracuje to životnost motoru.
Olej by se měl při běžném provozu měnit jednou za rok nebo v případě, že nedosahuje předepsaného množství v nádržce. Opět platí, že se nemá doplňovat, ale vyměnit. Problém spočívá v tom, že při pouhém dolévání postupně přibývá nečistot z motoru, zatímco při kompletní výměně se tyto nečistoty vyplaví nebo odčerpají spolu se starým olejem.
Samotná výměna není náročná a postup vždy najdete v manuálu k jednotlivým typům zahradní techniky, ale například u sekaček se starý olej nechá vytéct přes vypouštěcí šroub nebo se sekačka obrátí „vzhůru nohama“ a olej vyteče do přistavené nádoby skrze nalévací hrdlo. Obě varianty usnadní souprava, s jejíž pomocí starý olej jednoduše „vytáhnete“ jako injekční stříkačkou. Pro každý typ motorové pohonné jednotky zahradní techniky existuje příslušný druh oleje a informaci o něm najdete v návodu k použití.
Obecně se pro čtyřtaktní motory sekaček doporučuje použití olejů specifikace SAE 30 (10W-30), ale pokud nechcete příslušné parametry nosit v hlavě, jednoduše nakupujte vhodné oleje u prodejců zahradní techniky či v zahradních odděleních hobbymarketů. Výměnu oleje u čtyřtaktních motorů by měla vždy provázet i výměna olejového filtru.
Směsi stárnou
Ještě citlivější jsou na stárnutí směsi benzínu a oleje používané jako palivo pro dvoutaktní motory řetězových pil či křovinořezů. U nich se udává doba trvanlivost namíchané směsi maximálně 6 týdnů v případě, že používáte běžný automobilový benzín.
Míchání směsi pro dvoutakty by mělo začít nalitím oleje a vzápětí benzínu do kanystru v doporučeném poměru, směs pečlivě promíchat a teprve poté dolévat do palivové nádržky motoru. Každý typ a značka motoru má doporučený poměr míchání palivové směsi včetně určité tolerance. Obecně platí, že pokud to s olejem přeženete, motor víc kouří. V každém případě se doporučených poměrů držte. Nechcete-li mít starosti s mícháním ani se sledováním trvanlivosti směsi, je řešením nákup už zmíněné hotové směsi alkylátového paliva s kvalitním olejem. Musíte však ověřit, zda poměr míchání odpovídá požadavkům vašeho typu motoru.
Nezapomeňte mazat
Kromě oleje a paliva vyžaduje zahradní technika včetně řetězových pil rovněž pravidelné promazávání určitých míst. V podstatě jde o všechny pohyblivé části vyžadující hladký chod bez zbytečné námahy. Používá se vždy doporučený olej nebo vazelína.
K pohyblivým částem sekaček patří ložiska i zatáčecí čepy kol, ovládací lanka či táhla. U řetězových pil včetně těch na elektrický či akumulátorový pohon nezapomínejte na mazání řetězu, které vyžaduje nejen doplňování oleje do příslušné nádržky, ale i vazelíny do mazacího kanálku na vodicí liště řetězu. Je to otvor v liště v části, která je uchycena na těle pily. Důležité je i promazávání vodicí hvězdice řetězu, která je v čelní části lišty. Ta se promazává pomocí mazacího otvoru na liště v blízkosti hvězdice, do nějž se vtlačuje plastické mazivo (vazelína) ideálně pomocí tlakové maznice. Tento otvor je nutné pravidelně čistit, protože se při řezání zanáší.
Dobré rady
- Používáte-li jako palivo do dvoutaktních i čtyřtaktních motorů běžný benzín, volte vždy ten nejkvalitnější. Odborníci doporučují prémiová paliva (Mol EVO 100 Plus, OMV MaxxMotion 100, Shell V-Power Racing 100).
- Olej do dvoutaktních motorů by se měl používat maximálně rok po otevření nádoby.
- Nářadí s dvoutaktním motorem alespoň jednou za měsíc nastartujte a nechte pět minut běžet.
Text: Richard Guryča
Foto: Archiv firem